Szórakozások után késő éjjel hazatérő csemetéink olykor egyedül indulnak haza a buliból. Lelkükre köthetjük, hogy legalább párban közlekedjenek, de ez nem mindig kivitelezhető ugye. Ha van rá mód, akkor a gyerekért mi magunk is elmegyünk, de ez is csak egy bizonyos korig működhet. Drixler Imola interjúja Molnár- Csiki Marennel, a Hazakisérő Alapítvány vezetőjével.
Mi van, ha úgy érzi a gyerek, hogy esetleg követik vagy valamiért nem érzi biztonságban magát?
Nem biztos, hogy a srácok ilyenkor bennünket hívnának fel egyből. Szülő épp dolgozhat, elutazhat. Az is lehet, hogy rögtön a vészharangot kongatva pánikba esnénk és nem tudnánk higgadtan, gyors segítséget nyújtani egy ilyen helyzetben.
De felnőttként is kerülhetünk ilyen helyzetbe:
egyedül sötétben kell valahová érnünk és nem érezzük biztonságban magunkat, úgy érezzük követnek és nincs, akitől segítséget kérhetnénk.
Erre az esetre született meg egy nagyszerű kezdeményezés: a Hazakísérő Telefon Alapítvány által működtetett Hazakísérő Vonal, amit ilyen esetekben lehet hívni.
Másfél éves az Alapítvány, aminek a hívásait Molnár- Csiki Maren fogadja a kezdetektől. Vele beszélgettem az elmúlt időszak tapasztalatairól.
Honnan jött az ötlet a Hazakísérő Vonalhoz?
Először 2011-ben láttam egy riportot a berlini hazakísérő telefonról. Akkor fogalmazódott meg bennem először, hogy itthon is szükség lenne egy ilyen szolgáltatásra. Évekig érlelődött bennem a gondolat, majd 2017-ben elindult a telefonvonal.
Milyen esetben hívhatják a vonalat a bajban lévők?
Krízishelyzetben a 112-t hívják mindenképpen!
De ha valaki, azt érzi, hogy követik, de nem biztos a dolgában vagy csak pár száz méter, míg hazaér és nem szeretné hívni a 112-t, minket ( 06 80 442- 422 vagy 30 899 3465) hívhat.
Mi történik egy ilyen híváskor?
Kérdés nélkül kezdje a hívó a teljes nevével, kijelzett telefonszámával és a tartózkodási helyével a hívást.
Kérem, senki se magyarázkodjon és szabadkozzon, nyugodtan térjen azonnal a lényegre!
Amíg biztonságba nem ér a hívó fél, addig folyamatosan tudakozódom a pontos helyszín felől, bár ezt szinte maguktól is mondják készségesen. Fontos tudnunk, hogy hol tartózkodik épp a telefonáló, hogy
baj esetén- ha ő nem tudja hívni a Segélyvonalat- azonnal tudjuk a 112-t értesíteni a pontos adatokkal.
Fontos a beszélgetés kialakítása. Előfordult már, hogy valakivel ez nagyon nehezen vagy egyáltalán nem ment. Meg kell bizonyosodnunk róla, hogy valós a helyzet, amiről a hívó fél beszél és nem él vissza valaki ezzel a szolgáltatással.
Mikor hívható a vonal?
Hétfőtől szombatig: 22.00-4.00-ig, vasárnap: 22.00-1.00-ig vagyunk hívhatóak.
A telefon hívása ingyenes?
Igen, a mobilszolgáltatók számairól ingyenes.
Hány hívást fogadtak már? Van bármilyen statisztikájuk erről már esetleg?
Pontos statisztikánk még nincs. Teljesen változó a hívások száma. Van, hogy napokig egy hívás sem érkezik, de hétvégén megszaporodnak a telefonok. Főleg pénteken és szombaton jön több hívás.
Volt már olyan eset, hogy a 112-t kellett értesíteniük?
Egy eset volt, ami jól végződött. A hölgyet követték és miközben a vonalban voltunk, megszakadt a telefon. Hiába hívtam vissza, kikapcsoltat jelzett a hang. Mint később kiderült, lemerült a telefonja.
Ha megszakad a telefonvonal és az illetőt nem tudjuk visszahívni, akkor értesítjük a segélyhívót. Hisz nem tudhatjuk, nem történt-e baj, elvehették a telefonját…stb.
Hányan tudják fogadni a hívásokat jelenleg?
Rajtam kívül van egy állandó önkéntesünk, aki épp vizsgaidőszakában van. Keresünk önkénteseket folyamatosan, mert szükség lenne rájuk mindenképp. Vannak jelentkezők, de többen lemorzsolódtak már.
Milyen tapasztalataik vannak a Hazakísérő Vonal elindulása óta eltelt időszakról?
Pozitív volt a fogadtatás, kedvesek a hozzánk forduló telefonálók. Ezeknek a visszajelzéseknek nagyon örülünk és rendkívül hálásak vagyunk a támogatásokért, amiket eddig is kaptunk.
Volt olyan, akinek a telefonjában volt elmentve a számunk már 2017 óta, és a közelmúltban került sor rá, hogy hozzánk fordult segítségért, hívott bennünket.
Hallottam olyanról, hogy szülők ajánlgatják a gyerekeknek ezt a számot.
Azt gondolom, ez egy remek kezdeményezés, ami veszély esetén segítséget nyújthat.
Biztonságban érezheti magát a segélykérő, hisz tudja, hogy nincs egyedül a bajban. Azonnal komoly segítség indulhat a vonal túloldaláról adott esetben, hisz erre felkészült emberek fogadják a hívásokat. Ez a segítség pedig életet is menthet adott esetben.
Ezt a telefonszámot érdemes elmenteni a telefonokba – magunknak is- és a gyerekeknek is elmagyarázni, milyen esetben hívhatják. Fontos. Ne legyen rá szükség, de ha kell, tudja mindenki, melyik számot hívhatja.
Fotó:pexels.com
Oszd meg a véleményed velünk!