Az első részben két gimnáziumról írtunk szubjektív, az olvasók által küldött információk alapján. A beérkezett kérdéseket olvasva bízunk benne, hogy valamennyire sikerült orientálni benneteket. Az egész sorozatnak ez lenne a célja. Ami még plusz információ, hogy mostantól, ha hozzájárulnak az „informátoraink”, akkor lehet kérdezni tőlük további tapasztalatokról.
1.Vörösmarty Mihály Gimnázium, Tomi jelenleg kilencedikes kamasz, aki nyelvi előkészítő év után induló természettudományi tagozatra jár. A következő évben (2018/2019-as tanévben) az alábbi osztályok indulnak:
Induló osztályok |
|
Első nyelv |
Második nyelv |
Tervezett létszám |
Élsportolói |
|
angol |
német vagy olasz |
32 fő |
Dráma |
|
angol |
olasz, francia, spanyol vagy haladó német |
32 fő |
Vizuális kommunikációs |
|
angol |
olasz, francia, spanyol vagy haladó német |
32 fő |
Angol nyelvi előkészítővel induló 5 évfolyamos természettudományi |
|
angol |
francia vagy német |
32 fő |
A választásnál biztos volt, hogy valami természettudomány kell, főleg a földrajz az érdeklődési területe.
Ahova jelentkezett: Veres Pálné Gimnázium, matek szak, Leövey Klára Gimnázium, Rákóczi Gimnázium, biológia és a Vörösmarty.
Legjobban a Veres Pálnét szerette volna, a Rákóczi volt a vésztatalék, mert én is ott tanítok, és nem akart volna velem egy suliba járni.
Remek felvételit írt, ami a Veres Pálnéba nem lett elég, mert „csak” 4,5 volt az átlaga, és matekból egyszer 4-ese volt, ezt pedig duplázták, így szóbelizni sem hívták be. Az nagy csalódás volt.
A Leöveybe az írásbelije alapján maximum szóbeli pontot ajánlottak meg neki. A másik kettőbe elment szóbelizni.
Végül a pontjai alapján mindhárom suliba felvették, és ő döntött a Vörösmarty mellett.
Előtte voltunk nyílt napokon, és bár a Leöveynek fantasztikus laborja van, amit használnak is, de azt mondta, hogy az ottani gyerekek nem tetszettek neki, a vörösmartysok meg igen. A Rákóczi, mint vésztartalék nem jött már szóba. Ráadásul a Vörösmartyban legalább fél évig emelt óraszáma lesz a földrajznak is.
„Nekem szempont volt a nyelvi év is, mert halálosan lusta a lelkem, az eszéből él és elég jól. Tudtam, hogy csak úgy van esélye nyelvet tanulni, ha van annyi órája hogy ráragadjon.”- meséli Tomi anyukája.
„Nem versenyistálló a suli (azt nem is akartuk), de elbeszélése alapján jó fejek a tanárok, sokat kifejezetten intelligensnek mond (kritikus erősen, de reális is). Az osztályba járó diákok normális, hétköznapi gyerekek, nem jellemző semmilyen szélsőség se anyagi se más tekintetben.”
Nagyon jó diákélet van a suliban, fergeteges volt a gólyatábor, igazán jó hangulatú iskola a Vörösmarty.
2. Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG), Orsi (13), jelenleg 8. osztályos (6+1 évfolyamos osztályban), ez a második éve az AKG-ban. Az iskola „fizetős suli”, ami nem elhanyagolható szempont a választáskor.
„Az általános iskola 5. évfolyamán tudtuk már, hogy 6. után váltanunk kell. Egyrészt az akkori általános iskola nem volt a felsőtagozatban erős, másrészt pedig nagy volt a nyomás abban a tekintetben is, hogy kicsi iskola lévén (egy évfolyamon nálunk az általánosban egy, max. két osztály van), tudtuk, hogy sok gyerek el fog menni. A lányom is a jó tanulók közé tartozott, azok közé akik szerettek tanulni, akinek tervei voltak, így nem volt kérdés, hogy megpróbáljuk, és hogy esélye is van rá, hogy bekerüljön.”- meséli Orsi anyukája, hogy milyen szempontok voltak a választásuk hátterében. Ez egyébként sokakat érint.
Az, hogy az általános iskola hatodik osztályában sokan felvételiznek és akik „maradnak”, azok mindig egy kicsit úgy érezhetik, hogy ők nem annyira jók. Hiába bizonygatja az iskola, hogy ez nem így van, de a tendencia, a közbeszéd ez.
Hogyan lehet tájékozódni egy kiszemelt iskoláról?
„Elolvastam mindent a suliról a honlapon, és bementünk órákra is. Részt vettünk minden olyan nyílt eseményen amivel be tudtunk kerülni az AKG-ba, hogy jobban “beleszagoljunk” a légkörbe. Kerestünk ismerősöket, akik járnak, vagy jártak oda, onnan is szereztünk infókat. Minden azt támasztotta alá, amit mi is gondoltunk róla.
Hogy ez az iskola elsősorban személyiségfüggő. Egy gyereknek vagy bejön, vagy nem, de nem mindenkinek való.”
„Megnéztünk azért több sulit is, jártunk előkészítőbe a Toldiba, többször voltunk az Árpádban, de egyik helyen sem érezte magát olyan jól, mint amikor az AKG-ban voltunk. A legfőbb érv a jó közérzet volt, hogy boldog legyen, és érezze jól magát a suliban. Hogy hol mennyit kell tanulni, másodlagos volt. Fontos volt viszont, hogy kapjon meg minden támogatást az iskolától, hogy egyénileg is fejlődni tudjon azokon a területeken, és abban az ütemben, ahol neki erre szüksége van.”- érvelt Orsi anyukája.
Mennyire vált be a suli?
Orsi (és szülei) számításai abszolút bejöttek. Jól érzi magát, szeret ott lenni, hamar barátokat talált, jó a társaság. Az egész iskola tanmenete, rendszere hamar elsajátításra került nála. A pedagógiai programja is nagyon átlátható. Amit külön kiemeltek az az, hogy a tanárok igyekeznek mindent megtenni azért, hogy megismerjék a gyerekeket.
„Valóban időt, energiát fordítanak arra, hogy törődjenek velük, megismerjék őket, kívül-belül. Mindenben támogatást kapnak, ajtót nyitnak, megoldásokat keresnek.”
A nyelv különösen fontos szempont volt az iskola kiválasztásánál. „Orsi nyelvérzéke és tudása messze jobb volt az általánosban a kortársainál. Ott nem tudtak arra külön energiát fordítani, hogy ha valaki jobban beszél már angolul az átlagnál. Az AKG-ban erre is van megoldás. Olyan tempóban tanulhat ami neki jó”-
Az AKG olyan kamaszoknak ajánlott, akik valamilyen szinten ambíciózusak, nyitottak, önállóak, „projekt alapon” tud gondolkodni, és dolgozni. Mindezt persze kamasz szinten értjük. Aki mer kérdezni, nyitott a világra. A szokásos általános iskolai módszerrel (nem személyre szabott, inkább a mit nem tud a gyerek van középpontban, stb) szemben az AKG arra törekszik, hogy dobálja nekik a labdákat, de nekik kell lecsapni azokat. Többen is írtátok, hogy az AKG nem való mindenkinek (ahogy bármelyik más sulinál is egyébként elmondható ez, de itt még inkább hangsúlyosabb). Olyannyira nem, hogy Orsi testvére nem ide felvételizik, mert a szülei úgy látják, hogy ő nem annyira nyitott, mint a nővére.
Ha neked is van középsuli történeted, akkor írj nekünk az anyapara@anyapara.hu emailcímre. Köszönjük!
Fotó:www.pexels.com
Oszd meg a véleményed velünk!