Dr. Molnár Katalinnal beszélgettem, aki az ELTE Radnóti Miklós Gimnázium volt igazgatója, biológia tanára a 2021-es év Rátz Tanár Úr Életműdíj nyertese. Beszélt a tanításról, a tanulásról, a szülőkről és a kamaszokról. Fantasztikus ember, nagy megtiszteltetés és öröm volt vele beszélgetni. A teljes beszélgetést ITT nézhetitek meg.
Dr. Molnár Katalin
Magas színvonalú tehetséggondozó munkájának eredményeként tanítványai közül többen számos versenyen kiemelkedően szerepeltek. Több tankönyv, ismeretterjesztő könyv, feladatgyűjtemény írója, szerkesztője, fordítója, lektora. A hazai digitális tananyagfejlesztés úttörő alakja, interaktív CD-ROM-ok, digitális tananyagok szerzője, fejlesztője, lektora.
Részt vett posztgraduális pedagógusképzési tematikák kidolgozásában, rendszeresen tartott és tart módszertani, pedagógiai, vezetői továbbképzéseket általános és középiskolai tanároknak az ELTE Pedagógiai Pszichológiai Karán oktatójaként.
Fontos szerepe volt az iskola pedagógiai, módszertani kultúrájának fejlődésében, a kooperatív tanulásszervezés, a tevékenységközpontú pedagógia módszerek, az IKT eszközök alkalmazásának meghonosításában.
Életműve a legmagasabb szakmai minőséget képviseli, a tanári életpálya teljes vertikumát átfogja, és minden szempontból a legsikeresebb pedagógusok közé emeli.
Számomra a legfontosabb gondolata az volt, hogy a gyereknek meg kell tanulnia tanulni. És ez bizony időbe telik. A szülők sokszor a gyerekek helyett próbálják ezt a „munkát” elvégezni, ami hosszútávon biztos, hogy zsákutca.
„A gyerekeknek a saját tanulásuk az az ő felelősségük.”-mondta a tanárnő.
Minél nagyobb egy gyerek, annál több a felelőssége, de annál nagyobb a szabadsága is. A tanár feladata az, hogy érdekesen, mindig megújulva adja le az anyagot. Ezt a Dr. Molnár Katalin szinte a tökéletességre fejlesztette a „Radnótiban”, amiről az egyik diákja így beszélt:
„A szisztematikus logika példaképe. Olyan nem volt, amit ne tudott volna rendszerbe foglalva elmagyarázni. És mindent le tudott rajzolni fejből a papucsállatkától a vegetatív idegrendszerig. Ebből semmit nem von le, hogy valószínűleg rábukkantam a gyönyörű színes krétarajzok mögötti mentorokra, amikor már az ELTE-n, biológus hallgatóként csodáltam Kondics Lajos, vagy éppen Zboray Géza anatómia rajzait az előadásokon. Tulajdonképpen neki köszönhetem, hogy biológus lettem.”
Szaktanárként, vezetőtanárként, osztályfőnökként, iskolaigazgatóként egyaránt diákok és tanárok megbecsülését és szeretetét vívta ki; eredményeiről sok-sok verseny, sikeres felvételi és karrier mellett a nem-biológiával foglalkozó tanítványok emlékezete is mesél. Gratulálunk mégegyszer Tanárnő!
Oszd meg a véleményed velünk!