Minden nap problémákat oldunk meg, így van ezzel a kamasz gyerekünk is. Sok tizenévesnek már egy kisebb nézeteltérés lereagálása a társaival is komoly problémát jelent és ez végigkíséri őt az egész életében. Tanítsd meg a kamaszt önálló problémamegoldásra. Amíg van erre idő, mert együtt éltek. Szücs Szilvi írása.

Sok kamasznak (ahogy a felnőtteknek is) az a stratégiája, hogy ameddig csak lehet elkerül minden szembejövő problémát, hátha így sikerül megúsznia. Aki nem tudja eldönteni, hogy konfliktuskerülő vagy nem, annak ajánljuk a Thomas-Kilmann tesztet, amelynek kitöltésével segítségével megtudhatjuk, hogyan viselkedünk olyan helyzetekben, amikor saját szándékunk eltér mások szándékától.

A kamaszok egyik gyakori problémája az iskola

A legegyszerűbb gyerekkori példa erre a matek. A többség nem érti már az általános iskola alsó osztályában, de ahelyett, hogy elmondaná:

ő ezt nem érti, magyarázzák el neki, ha kell tízszer, hogy megértse- továbblép, mert nem akar konfliktust.

A következő órákon éppen pont nem kell a törtekkel bajlódni (megúszta), de fél év múlva újra előjön és akkor nagyjából az a válasz, hogy a gyerek nem reál beállítottságú.

És mi elhisszük- mi több elhitetjük vele is- , hogy egy egyszerű matek példát ezért nem tud megoldani.

A másik típus, aki egy felmerülő probléma láttán azonnal intézkedik, zsigerből válaszol mindenre, abból is konfliktust gerjeszt, ami nincs is. Osztja az észt. (Ilyet azért ismerünk felnőttben is:) Ahelyett, hogy egy pillanatra elgondolkodna a problémán és a lehetséges megoldásokon. Nem árulunk el nagy titkot: a kettő között van a megoldás.

OLVASTAD MÁR?  Bezzeg régen nem volt ennyi problémás gyerek!

Az első és legfontosabb “lecke”, amit meg kell tanítanunk a kamasznak, hogy ha valamilyen problémával találkozik, akkor gondolja át a megoldási alternatívákat.

Példa: ha nincs kész a házija és ezt szeretné valahogy megoldani. Mondjuk úgy, hogy előre bejelenti a tanárnak, azt nem ugyanazzal a stratégiával kell megközelíteni, mintha zaklatják az iskolában a társai.

Mindkettő konfliktus, mindkettő egy megoldásra váró feladat és mégis más.

Az első esetnél mit kell figyelembe vennie?

  • Milyen a tanár stílusa? Megengedő vagy éppen nagyon szigorú?
  • Előfordult már, hogy nem volt leckéje? Vagy ez az első eset?
  • Röviden beszéljen és tényszerűen. Nincs kész, sajnálja, bepótolja. Javasol-e bármilyen plusz feladatot a tanár, hogy ne kapjon ezért fekete pontot.

Az előzőekben az a lényeges, hogy magától beismeri és azonnal felajánl egy megoldást a tanár számára is! A beismerés nagyon fontos része  a problémamegoldásra.

Sokszor teljesen elejét veszi a vitának ez az egyetlen mondat: elismerem, hibáztam, igyekszem kijavítani. Ezek, ha őszintén jönnek, akkor varázsszavak!

Vegyünk elő otthon kitalált problémákat és legyen az a feladat, hogy írja le-oké, nem kell leírni, csak elmondani- pár sorban, ő hogyan oldaná meg. Csak pontokba szedve, a lényeg az, hogy különböző konfliktusokra egyáltalán létezik-e a fejében különböző megoldás. Nem baj, ha nem.

Akkor kezdje azzal, hogy mi a legjobb és a legrosszabb kimenetele az adott problémának.

(Ezt egyébként is mindig át kell gondolni.) Ezt biztos tudja. Ha ez megvan, akkor lesz rá megoldási javaslata is. És a legfontosabb: nem minden kezdeményezés jár sikerrel, amit neki is el kell fogadnia! DE az biztos, hogy ha minden konfliktus elől elmenekül, annak rossz vége lesz. Látni fogod, hogy minél jobban belejön, annál önállóbb lesz. És végső soron ez a cél, nem?

OLVASTAD MÁR?  Bezzeg régen nem volt ennyi problémás gyerek!

Fotó:www.pexels.com

Oszd meg a véleményed velünk!